Wat te doen bij nekpijn

Pijn in de nek is een klacht waar naar maar liefst 70% van de bevolking wel eens mee te maken krijgt. De afgelopen jaren is er een stijging geweest in het aantal mensen met nekklachten, hoogstwaarschijnlijk door de toename van thuiswerken.

blog-hernia-1500-x-788-px.png

Wat is nekpijn?

Nekpijn is vervelende klacht, waarbij er pijnklachten zijn van de schedel tot aan de borstwervels. Vaak gaat dit gepaard met een stijf gevoel en een uitstralende pijn naar het hoofd, arm of schouder. Nekklachten kunnen door verschillende redenen plotseling opkomen of geleidelijk ontstaan. De meest voorkomende oorzaken van nekpijn zijn:

• Verkeerde (werk- of slaap) houding.
  • Slijtage van de nek.
  • Overbelasting.
  • Verkeerde beweging.
  • Auto-ongeluk of val.

Symptomen van nekpijn

Nekpijn is vaak hevig of zeurend, waarbij bij hevige pijn bepaalde houdingen en bewegingen niet meer mogelijk zijn. De pijn kan ook leiden tot een verstijving van de nekspieren waardoor de nek stijf aan kan voelen. Nekklachten kunnen gepaard gaan met bijkomende klachten zoals:

• Duizeligheid.
  • Hoofdpijn.
  • Uitstralende pijn naar de armen.
  • Tintelingen in handen en vingers.
  • Opgetrokken schouders door stress.
  • Stijfheid bovenrug en schouders.
  • Niet over de schouders kunnen kijken.

Behandeling van nekpijn

De soort behandeling van nekklachten hangt af van de oorzaak, maar een chiropractor beschikt over verschillende technieken en behandelmethodes om bij veel types nekklachten te helpen. Een chiropractor kijkt naar de bewegelijkheid en symmetrie in het lichaam om zo het lichaam te ontlasten en te laten herstellen. Hierbij wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van gewrichtsmanipulaties, maar ook wordt er gebruik gemaakt van andere technieken (massage en rekken stugge spieren). Een chiropractor kijkt naar het hele lichaam en met name de wervelkolom om hier de oorzaak van de nekklachten aan te pakken. Zo kan bijvoorbeeld een scheefstand van het bekken of een beenlengteverschil de wervelkolom scheef zetten en daardoor nekpijn veroorzaken.

Voorkomen van nekklachten

Voorkomen van nekklachten kun je bereiken door voldoende lichaamsbeweging te hebben en op de houding te letten. De volgende tips kunnen hierbij helpen:

• Rechtop zitten met het hoofd niet te ver naar voren.
  • Zorg voor een goede werkplek, liever geen laptop op keukentafel.
  • Verminder stress.
  • Zorg voor een goed kussen.
  • Adem vanuit de buik.

Ik heb nekklachten en nu?

Heeft u bovenstaande klachten en wil je hier iets aan doen, of wil je meer weten over nekklachten dan kunt u een afspraak maken bij Chiropractie Vught. Hier wordt een behandelplan en advies op maat gemaakt.. Heeft u nog vragen of wilt u een afspraak inboeken ga dan naar chiropractievught.nl of bel ons op 073-6840194.